椿
2024.12.2.Mon - 12.7.Sat
12:30-19:30*
*12.7.Sat until 17:00
略歴
椿渚は福岡県福岡市に生まれ、祖母と二世帯同居しながら育ちました。
幼少期からガラス、光沢のあるもの、光の反射率の高いもの、有機物特有の質感、メタリック、エナメル質のものに関心があり、収集していました。
それは女児向け魔法少女アニメの沢山のガラス玉の装飾が施されたステッキから始まり、当時飼っていた猫の眼球、窓を伝う大粒の雫と、その時々のシーンで姿形は変化しても上記性質が共通していました。
祖母の部屋にあった数々のイミテーション含む宝飾品や伝統工芸品を収めたガラスケースに囲まれた環境も、彼女の興味関心の対象として強く印象付けたかもしれません。
またそう言った物質的な要素だけに限らず、祖母の老人特有の物盗られ妄想や作話、タナトフォビアの症状が強く出ていた事から人間の思い込みの強さや記憶や意識の曖昧さ、情念の強さを長年に渡って目の当たりにした経験が彼女の内面的な要素の一部を作りました。
加えて実母がとある団体の熱心な信者だった事から、椿自体は無宗教ですが、内に秘めた精神世界を旅するという習慣自体は自然と身についていました。
椿のそう言った土台もあってか、人間の想像や観念、幻想等精神世界を退廃的かつ象徴的に表現する世紀末芸術やシュルレアリスムの作家に影響を受けています。
椿の陰鬱とした暗い色調の世界観はそこから起因したものと思われます。
椿はガラス質、金属質の光を強く照らし返すそのものの美しさに生命の躍動感のようなもの、情念の強さを宿す媒体のように強いインスピレーションを感じていました。
また『構造色』という特色を持つ生物がいますがそれは光が当たるたびに美しく神秘的な光沢を放ち、ミクロ単位でその内に秘めた生命力の強さをそのボディーに照らし返しながら感じさせてくれます。
椿はそのボディーそのものが放つ強烈な構造色と眩い光の照り返す構造色生物のようなテクスチャーを画面上に再現する事で、描き起こされたモティーフにエネルギーを内包した媒体として再構築する事を目的としています。
椿はキャンバスにアクリル、油絵の具、樹脂、ビトレイユ等を用いてレイヤー状に構成した画面に、金属、ガラス質の様なコントラストの強い色調と、グレーズを重ねて平面的な画面に奥行きと厚みを出して表現しています。
今回の展示は、技法的には新しく樹脂を加えた新作を出展しています。コンセプトは『秘すれば花』シリーズを中心とした複数のテーマを展開して制作しています。
Tsubaki Nagisa was born in Fukuoka City, Fukuoka Prefecture, and was raised in a two-generational household, living with her grandmother. From a young age, she had a deep interest in glass, glossy objects, materials with high reflectivity, organic textures, metallic and enamel-like surfaces, and she collected such items. This fascination began with a magic wand adorned with numerous glass beads from a girl-oriented magical anime, and later extended to the eyes of her pet cat, large raindrops sliding down the window, and other scenes. Though the forms changed over time, the common element in these objects was their shared qualities of light and texture.
Growing up surrounded by a glass case filled with imitation and traditional jewelry in her grandmother’s room might have also left a lasting impression on her interests. Furthermore, beyond the material elements, witnessing her grandmother's symptoms of delusional thoughts, confabulation, and severe thanatophobia (fear of death) allowed her to observe firsthand the power of human belief, the ambiguity of memory and consciousness, and the intensity of emotions. This experience profoundly shaped her inner world.
Additionally, since her mother was a devoted follower of a particular religious group, although Tsubaki herself remained non-religious, she naturally adopted the habit of exploring her inner spiritual world. With this foundation, she was influenced by fin-de-siècle art and surrealist artists who depicted human imagination, concepts, and fantasies in a decadent and symbolic manner. Her dark, gloomy color palette seems to have its roots in these experiences.
Tsubaki feels a strong inspiration from the beauty of glassy and metallic objects, which reflect light with such intensity that they seem to embody the vigor of life and the intensity of human emotions. There are also organisms known for their structural color, which emit a beautiful, mysterious sheen when light hits them. These creatures, with their bodies reflecting inner vitality at a microscopic level, have deeply fascinated her. Tsubaki aims to recreate the texture of such creatures with vivid structural colors and dazzling reflections on the canvas, reconstructing motifs as mediums imbued with energy.
Tsubaki uses acrylic, oil paint, resin, and vitrail on canvas to create layered compositions, expressing depth and thickness on a flat surface through strong contrasts of metallic and glass-like hues, along with multiple layers of glaze. For her latest exhibition, she is presenting new works that incorporate resin as part of her technique. The central concept revolves around her "Hidden Beauty" series, which explores multiple themes.
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