Abstraction I 2021
2021.5.3.Mon-5.8.Sat
12:30-19:30*
*5.3.Mon-5.5.Wed until 18:00, 5.8.Sat until 17:00.
齋藤 歌織 立花 清美 名和 香代子 二葉 のりえ
その偉大な絵画運動から半世紀あまりが経った今、“抽象の表現性には限界があり、既にその可能性は今までの作家によってほぼ試みつくされてしまった?”という言葉が囁かれ、現代日本のアートシーンをみても抽象絵画は影を潜める一方で具象表現がもてはやされ、物語性の強い作品やアニメーション風の作品が溢れています。本展では、このような昨今の日本のアートシーンの中で、改めて抽象という表現法の持つ意味を問い直し、究極的には、芸術とは何か絵画とは何かという根源的な意味を探求します。
具象全盛と呼ばれる中、あえて抽象表現を貫き通し、抽象表現のなかに新しい可能性を求めて制作を続ける作家を取り上げ弊画廊選抜による抽象作家(3-4名を予定)たちの多種多様な抽象表現スタイルの中に現代における抽象絵画の持つ意味と可能性を再考します。
Abstract expression was born in the early 20th century in Europe, and Kandinsky is generally considered to be the founder of abstract painting, which is said to have occurred around 1910.
Abstraction then reached its zenith in the United States during the 1940s and 1950s. Greenberg’s argument that “by stripping away the extraneous elements from painting and reducing it to the necessary and fundamental elements, modernism becomes the final art form” caused a stir in the art world, as he defended Abstract Expressionism at the time.
Now, a little more than half a century after that great painting movement, “Is there a limit to the expressiveness of abstraction, and has its potential already been largely attempted by previous artists?” The Japanese art scene today is full of narrative and animation-like works, while abstract paintings are lurking in the background, and figurative expression is much celebrated.
In this exhibition, we will re-examine the meaning of abstraction as a method of expression in the current Japanese art scene and ultimately explore the fundamental meaning of what art and painting are. In the midst of the so-called “Figurative Age”, we will focus on the artists who have been pursuing new possibilities in abstract expression and rethink the meaning and possibility of abstract painting in the various styles of abstract expression of selected abstract artists.
The artists who receive high praise through this exhibition will be considered for the following year’s full exhibition at ART POINT as well as other international exhibitions.
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齋藤 歌織
プロフィール
2012年 女子美術大学芸術学部絵画科洋画専攻卒業
2013年 6月から2020年12月 ギャラリーon the wind 薔薇展 毎年参加
2019年 8月 ギャルリーラー 真夏の夜の夢 ジャジーなアート展
2019年 10月 創英ギャラリー 『SUKIZUKI ~好々』ー女子美同窓5人展ー
2020年 2月 GALLERY ART POINT ROOMs 2020- 13の部屋 -
2021年 2月 ギャラリー懐美館 齋藤歌織個展 atmosphere -
立花 清美
1993年 東京生まれ
プロフィール
2017年 東京藝術大学 絵画科油画専攻 卒業
大学卒業後、美術家として活動
近年では自身が生まれつき持つ “香りの共感覚” や”夢”に関する油彩画、ペン画、そして水彩画を中心に 製作中展示歴
2021 2月 Where are we?/Gallery子の星/代官山
2020 7月 立花清美個展/bar雨/新宿歌舞伎町
6月 Stream2020-潮流-/Gallery Art Point/銀座
2019 9月 第49回純展/東京都美術館/上野
7月 Discover The One Japanese ART in London 2019/Menier Gallery/ UK,London 6月 ペン画の世界展 第IV画/AAAギャラリー/横浜
2018 11月 昼の煙と夜の霧~立花清美個展~/Gallery風音&BAR雨/上野桜木と新宿歌舞伎町
9月 第48回純展/東京都美術館/上野
8月 平成最後のちいさな夏展−瞬き×夕立−/デザインフェスタギャラリー/原宿
5月 蜜展(個展)/BAR雨/新宿歌舞伎町
1月 ACTアート大賞/アートコンプレックスセンター/内藤町
2017 11月 TUASUKI結び目プロジェクト/レストラン銀座Oasis/銀座
6月 「2074、夢の世界」/東京藝術大学美術館/上野 1月 卒業修了制作展2017/東京藝術大学上野校地/上野
2016 5月 立花清美個展/BAR雨/新宿歌舞伎町
2月 乙女展~きよみ と さら~/gallery子の星/代官山 受賞歴
2018 第48回純展/入選
2019 第49回純展/入選 -
名和 香代子
Profile
名古屋芸術大学洋画科卒業
個展5回(東京 名古屋 岐阜)
グループ展 毎年多数参加Statement
抽象画というカテゴリーで作品を発表するのは初めてです。
抽象画は描いていて楽しい。どこまでも自由です。
自由だからこそ自分は何を表現したいのかということを
突き詰めなければ成立しない。
今回は、偶然できる邪気のない画面に自身を織り込んでいくという
制作を試みました。 -
二葉 のりえ
Now Printing
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